Pedagogizacja Rodziców
Zachęcamy Państwa do śledzenia jakości
i czystości powietrza w naszym mieście:
http://powietrze.katowice.wios.gov.pl/
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami informacyjnymi Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej
w Katowicach:
http://www.wsse.katowice.pl/p,123,spwis
Dopalacze.
Gdzie szukać pomocy?
Najważniejsze numery telefonów.
800 060 800 – Bezpłatna, całodobowa infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego.
116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży.
800 100 100 – Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci.
800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami
umieszczonymi na stronie internetowej
Ministerstwa Edukacji Narodowej
PROFILAKTYKA WAD POSTAWY
Dysleksja – porady dla rodziców
Co to jest dysleksja?
Dysleksja rozwojowa jest to zespół zaburzeń występujących w procesie uczenia się, czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. U podstaw rozwoju dysleksji leży nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego (zaburzenia pracy lewej półkuli mózgowej odpowiedzialnej m.in. za czytanie, pisanie, logikę i racjonalne myślenie), a także wpływ uwarunkowania genetycznego (dysleksja może być dziedziczne), dlatego
występuje ona niezależnie od stosowanych metod nauczania, inteligencji ucznia czy otoczenia społeczno –kulturowego. Warto zaznaczyć, że dysleksja rozwija się już w okresie prenatalnym, np. z powodu nadużywania używek, leków, stresu i złego odżywiania w czasie ciąży lub na skutek komplikacji przy porodzie naturalnym.
Typy dysleksji
Dla określenia specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania najczęściej stosuje się termin
dysleksja rozwojowa.
Wyróżnia się kilka rodzajów tych trudności:
- dysleksja – trudności w czytaniu,
- dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne),
- dysgrafia – tzw. „brzydkie”, niestaranne pismo,
- dyskalkulia – trudności w liczeniu,
- dysfonia – ciche, niewyraźne mówienie.
Objawy – czyli na co należy zwrócić uwagę
Rozpoznanie i diagnoza dysleksji możliwe są dopiero u starszych dzieci, u których rozwija się w pełni umiejętność czytania i pisania. Jednakże w okresie niemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym można zaobserwować pierwsze symptomy, które powinny zaniepokoić rodziców.
Są to:
opóźniony i słaby rozwój mowy: trudności z wypowiedzeniem złożonych wyrazów, zapamiętywaniem nazw, piosenek, wierszyków, budowaniem wypowiedzi; trudności z podzieleniem wyrazu na głoski i sylaby,
mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
niechęć do rysowania, układanek, zabaw ruchowych, trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków,
oburęczność: mylenie prawej i lewej ręki, trudności z używaniem określeń prawo-lewo, nad-pod, itp.
pierwsze trudności w nauce czytania.
U starszych dzieci w wieku szkolnym objawy dysleksji są już bardziej jednoznaczne i wyrażają się konkretnymi trudnościami w nauce, np.:
Trudności w pisaniu:
brzydkie pismo, niezdarny rysunek,
trudności w przepisywaniu i pisaniu ze słuchu,
liczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne,
wolne tempo pisania,
trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii.
Trudności w czytaniu:
wolne tempo, niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego,
błędy w czytaniu (zamiana, opuszczanie liter w wyrazach i całych wyrazów, zgadywanie),
opuszczanie wiersza tekstu, odczytywanie go ponownie,
trudności w dzieleniu wyrazów na sylaby,
czytanie płynne, bezbłędne jednak, bez zrozumienia treści.
Trudności w nauce innych przedmiotów:
plastyka: trudności w rysowaniu, rozplanowaniu rysunku, zbyt silny lub słaby nacisk ołówka,
języki obce: trudności w nauce tych języków obcych, które cechuje rozbieżność między wymową a pisownią wyrazów, np. j. angielski, j. francuski,
matematyka: trudności w nauce geometrii, zapamiętaniu tabliczki mnożenia, szeregów cyfrowych, trudności w liczeniu,
przyroda: utrudnione czytanie mapy,
wychowanie fizyczne: słaba orientacja w schemacie ciała i przestrzeni, błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń, obniżona sprawność ruchowa.
Wszystkich dyslektyków cechuje nierównomierna koncentracja uwagi, trudności w zapamiętywaniu, wolne tempo pracy i napięcie emocjonalne, np. nerwice, stany lękowe i niska samoocena.
Wskazówki dla rodziców dzieci dyslektycznych:
Zwrócenie uwagi na niepokojące symptomy w wieku wczesnoszkolnym, które mogą świadczyć o ryzyku wystąpienia dysleksji.
Kontakt z Poradnią Pedagogiczno–Psychologiczną w celu zdiagnozowania ewentualnej dysleksji rozwojowej.
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
ul. Sokolska 26, Katowice, tel 32 259 95 83
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 5
ul. Okrzei 4, Katowice, tel 32 203-54-46
Systematyczna praca z dzieckiem według zaleceń poradni
Ćwiczenia ruchowe poprawiające koordynację wzrokowo – ruchową
Motywowanie i mobilizowanie dziecka do systematycznej pracy.
Sięgnięcie po odpowiednia literaturę fachową oraz konsultacje z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
Sprawdzanie napisanej pracy domowej, ale w żadnym wypadku niewyręczanie dziecka w odrabianiu lekcji.
Uświadomienie sobie, że uczeń z dysleksją nie jest dzieckiem chorym umysłowo i nie jest to powód do wstydu, jednakże zaniedbania lub zaniechanie terapii prowadzą do pogłębienia się dysfunkcji dziecka, co skutkuje niepowodzeniami w szkole i w życiu dorosłym.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułami znajdującymi się na stronach internetowych poradni psychologiczno – pedagogicznych
http://www.ppp5katowice.pl/
http://www.sppp.aq.pl/
Informacje dotyczące uczniów z dysleksją można znaleźć na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Dysleksji www.ptd.edu.pl, znajdują się tam również Rozporządzenia MEN oraz materiały do pobrania dla ucznia oraz rodziców.
Źródła:
www.dysleksja.pl
www.dardysleksji.pl
www.ptd.edu.pl
WSZAWICA W SZKOLE
Z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 5 grudnia 2008r.
o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
(Dz. U. 2008 Nr 234, poz. 1570 ze zm.), tj. od 1 stycznia 2009r.,
wszawica nie jest zaliczana do chorób zakaźnych
i w razie jej rozpoznania nie istnieje obowiązek zgłoszenia tego faktu
właściwemu ze względu na miejsce zachorowania państwowemu
powiatowemu inspektorowi sanitarnemu, a co za tym idzie - brak jest możliwości wydania
decyzji administracyjnej nakazującej podejrzanemu o wszawicę wstrzymanie się od
uczęszczania do szkoły.
Zachęcamy do odwiedzenia strony
http://wsse-poznan.pl/wp-content/uploads/2012/08/Wszawica.pdf