Rzecznik Praw Ucznia
RZECZNIK PRAW UCZNIA
Funkcję Rzecznika Praw Ucznia
pełni mgr Barbara Gajda-Konieczka
Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice!
Szkoła jest miejscem, w którym zdobywamy wiedzę i umiejętności, nawiązujemy nowe przyjaźnie i rozwijamy zainteresowania. Szkoła kształtuje naszą osobowość, daje nam wiele możliwości poznawania świata i samych siebie, szkoła jest miejscem, w którym musimy czuć się bezpiecznie.
Pragnę, aby każdy uczeń czuł się tutaj dobrze i pewnie. Każdy z Was, Drodzy Uczniowie, ma prawa, których należy przestrzegać, należy szanować poglądy innych i być koleżeńskim wobec rówieśników.
Jeżeli uważasz, że jest inaczej, potrzebujesz wsparcia i pomocy, nie jesteś obojętny na krzywdę drugiej osoby, zapraszam - wspólnie rozwiążemy problem.
Życzę wszystkim uczniom sukcesów w nauce, rozwijania swoich talentów i spełniania marzeń, a Wam Szanowni Rodzice dużo radości, jakie niesie ze sobą rodzicielstwo.
Rzecznik Praw Ucznia
mgr Barbara Gajda-Konieczka
Działania Rzecznika Praw Ucznia
Zadaniem Rzecznika Praw Ucznia jest przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole, zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców i nauczycieli, egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów, uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Działaniami prowadzonymi przez Rzecznika jest: załatwianie indywidualnych skarg uczniów – przeprowadzenie rozmów wyjaśniających, udzielanie porad dotyczących sposobu ochrony praw, współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem).
Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły. Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
W kwestiach spornych Rzecznik Praw Ucznia zapoznanie się z opinią stron konfliktu, podejmuje mediacje ze stronami konfliktu, współpracuje z wychowawcą klasy, pedagogiem, ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
PAMIĘTAJ:
- Rzecznik zapewnia całkowitą dyskrecję, informacje uzyskane przez Rzecznika w trakcie rozmów stanowią tajemnicę służbową
- Rzecznik ma prawo i możliwość ingerować w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia, Rzecznik Praw Ucznia dzieła na podstawie Statutu Szkoły, oraz Konwencji Praw Dziecka
- Rzecznik ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców